søndag den 18. juli 2010

17. juli 2010

I dag stod vi op til endnu en morgen med morgenmad på terrassen og havudsigt. Vejret så fint ud så vi glædede os til dagens tur rundt til nogle af seværdighederne på øen. Vi blev hentet i en firehjulstrækker med åbent lad kl. 9.20. Vi havde en guide med som bestemt ikke så særlig thailandsk ud. Han så mere ud som om han var kommet direkte fra optagelserne til en ny Pirates of the Carabien film. En hyggelig gut med masser af humør. Vi havde valgt en heldagstur, hvor vi blandt andet skulle se Big Buddha, The magic garden, ride på elefanter og se forskellige dyreshows. Turen gik rigtig fint, men med de mange ting vi skulle se var programmet nok lidt presset. Havde vi haft mere tid end kun en uge, ville vi nok vælge at dele det mere op en anden gang. Flere steder havde vi kun 10-15 minutter til at få set det hele og taget billeder. Ungerne nød turen i den åbne bil. I starten fik de lov at stå op på sædet og kigge hen over taget, men da vi kom væk fra hovedvejen, fik de også lov at komme op og siddet på taget på en rigtig jungletur, op og ned af nogle ret stejle grusveje. Ungernes jubel imponerede flere af dem vi delte bil med.
Da vi nåede frem til det sted hvor vi skulle se de mange dyreshows, var det først blevet tid til en velfortjent frokost. Vi blev budt på traditionel thailandsk mad. Ungerne spiste ikke så meget, men vi to gamle nærmest skovlede ind. Det smagte rigtig godt.

Vi var vist blevet lidt forsinkede i programmet, så turen elefanterne måtte vente til efter dyreshowsene. Det første show vi skulle se var med elefanter. Vi havde købt nogle bananer som vi skulle fodre elefanterne med. De kom rundt til publikum og tog bananerne af hånden med deres snabel. Natasha blev spurgt om hun ville op at ride på en af elefanterne under showet, men hun blev lidt genert og ville ikke. Undervejs i showet blev Flemming så spurgt om han ikke ville med op og lave tovtrækning med en af elefanterne. Han tog udfordringen op sammen med 10-15 andre mænd, men selv om der blev lagt kræfter i, var det alligevel elefanten der løb med sejren, og det endda ganske overbevisende.

Efter elefantshowet skulle vi se et show med aber. Det virkede lidt som en udstilling af dyrene, som var udklædt med tøj og make-up. Skal vi nu være helt ærlige virkede det faktisk ikke specielt rart at se på. Senere ventede et show med krokodiller, fugle og slanger. De mange shows uden pauser blev ret langtrukne. Vi mistede alle koncentrationen til sidst. Undervejs i de mange shows begyndte det at regne, som det har for vane at gøre om eftermiddage hernede. Vi var noget bekymrede for at vores elefanttur ville blive aflyst. Heldigvis havde de tænkt på det hele, så vi blev sendt op på elefanterne og fik så bare en paraply vi kunne sidde under på turen. Det var rigtig sjovt at sidde på ryggen af de store dyr og få en tur rundt i skoven. En rigtig god afslutning på dagen.

Tilbage på hotellet var der ikke meget energi tilbage i nogen af os. Vi fik badet og skiftet det tøj der var blevet vådt og gik ned for at spise. Vi blev hevet ind i en indisk restaurant denne gang. Maden smagte rigtig godt, men vi er nu blevet enige om at vi nok hellere vi gå efter restauranter med thaimad de næste dage.
Restauranten på hotellet er forholdsvis dyr, men vi har alligevel besluttet at vi nok vil prøve den en af de sidste dage. Hvis maden svarer til alt andet på hotellet, bliver vi med sikkerhed ikke skuffede. Det er virkelig et rigtig dejligt hotel vi har fået. Servicen er helt i top. Når vi kommer hjem om aftenen har stuepigerne været inde og skifte de håndklæder vi bruger på stranden, så vi har nye til dagen efter. De sætter også et lys en det lille duftlys vi har på badeværelset, så der dufter rigtig godt når vi kommer hjem.